Monday, November 30, 2009

FM update

FM update…

Dapat beberapa FM terbaru dari wife aku hasil pemberian kawan-kawannya dan juga beliau sendiri. Bagi sesiapa yang kaki buat koleksi bolehlah kongsi-kongsi FM ye…hehehheh…

Sekarang kalau nak kumpul pun yang “jatuh tak pecah “,almaklumlah anak-anak semuanya lelaki….faham-faham jelah…tak gitu Bro Kash….

Bahagian atas pintu peti ais dah penuh rupanya.

So kini bermula tampalan bahagian bawah plak.Harap-harap anak-anak tak buat main.Kalau dia main pun hanya yang mereka minat sahaja….nak-nak ada upin ipin ni.





Geng Upin Ipin
Dah penuh sebahagian pintu bahagian atas

New fashion & decoration combinative sticking paper

Acara DIY sticking paper di dinding rumah.
Corak stiker mempunyai pelbagai rupa bentuk,dimana sesuai untuk bahagian bilik tidur, tandas,ruang menonton,tingkap dan sebagainya.
Kita bolehlah menyesuaikan corak yang dipilih untuk dihias


Dua contoh corak sticker paper

Pemasangannya adalah senang kerana caranya telah disediakan atau mengikut idea sendiri. Jika salah atau silap pemasangan dan ingin membukanya semula tidak ada masalah cat tanggal pada dinding tersebut.

sebahagian telah ditampal.

Tengoklah anak-anak pun sibuk untuk membantu menampal sticker paper pada dinding
rumah.Hanya bagi anak-anak menampal untuk sticker yang kecil-kecil sahaja.
Ada sesetengah tu kena betulkan balik disebabkan terlampau rapat antara satu sama lain.


Inilah rupa sticker paper yang telah siap dipasang pada dinding rumah.Hasilnya memang memuaskan dan berbaloi dengan harganya.

Friday, November 20, 2009

Ikan lampam dalam kenangan

Bebaru ini berakhirnya binatang peliharaan aku iaitu ikan lampam yang telah mati kesemuanya. Ikan bandaraya yang kebal pun turut mati juga.Punca kejadian tidak diketahui.Tetapi sebelum ikan mati dia buat tak nak makan hampir satu minggu.......
Ini gara-gara lepas bagi makan anak udang.
Maybe itu puncanya.......

Tapi sekarang aku ada bela lain....iaitu turtle..hehhehheheh
lagi senang,tak payah bagi makan....hehehheheh

gambar turtle..hehehhe


gambar lama dalam kenangan

DIY-Cat grill

Memulakan acara DIY terhadap pintu grill yang dah berkarat bahagian pintu dapur
selum pergi solat jumaat.
Semua bahan dah ada .Ini semua balance cat dahulu yang ada dalam simpanan lagi.
Aku hanya melakukan kerja mengecat sahaja.


Rupa sebelum cat


Inilah hasilnya....silau dibuatnya

Wednesday, November 18, 2009

Makan-makan

Jom sembang pasal makan-makan.
Sekarang mari cuba masakan cendawan goreng yang rangup.
Bahan-bahannya adalah tepung kentucky,sebiji telur dan cendawan.

Tepung Kentucky


Cendawan dicelup telur dan digaul tepung

Tujuan telur adalah tak nak bagi minyak banyak melekat dan sedap dimakan.
Caranya celupkan cendawan kedalam telur yang dipukul dan gaulkan bersama tepung kentucky.
Gorenglah di dalam minyak yang panas.
Lepas tu makanlah sepuas hati....sehingga menjilat jari.

Jom makan

"100 soal jawab psikologi anak"


Buku yang bertajuk "100 soal jawab psikologi anak" adalah kompilasi soal jawap prikologi anak dari majalah PA & MA.Majalah keibubapaan ini adalah nombor satu di Malaysia.Soalan-soalan yang dikemukakan banyak menyentuh mengenai psikologi,perangai,emosi,kesihatan,masalah anak bila anak boleh berdikari.

Semua soalan itu telah dijawap oleh doktor yang pakar dalam bidang masing-masing.Jadi bagi memudahkan ibu bapa memahami alam kanak-kanak maka telah dikumpulkan soalan-soalan yang pernah diterbitkab dalam majalah PA & Ma untuk dibukukan.

Ini memudahkan ibu bapa untuk mengetahui apa yang perlu dilakukan sikiranya anak-anak buat perangai.
Jadilah ibu bapa yang prihatin dan dapat mendidik anak-anak menjadi insan yang berguna bila mereka
besar nanti.

Jalan sesak

Pagi tadi jalan sesak teruk dari pekan Semenyih sampai ke Tesco Semenyih.Ini disebabkan petang semalam ada berlaku ribut yang teruk di sekitar pekan Semenyih.
Banyak pokok besar,papan tanda telah tumbang.
Ada sesetengah kedai rosak dihempat papan tanda yang tinggi.

Sebahagian tiang lampu yang tumbang(lihat pada bulatan putih)

so pagi ini, banyaklah kenderaan yang nak melihat keadaan yang berlaku semalam.

Keadaan kenderaan yang bergerak perlahan

Tuesday, November 17, 2009

Bera

Pada ahad 15 Nov 09 berjalan ke Bandar Bera Pahang.Pergi ke sana adalah melawat adik yang dapat menjadi pendidik di Sekolah Keb.Gemuruh Bandar Bera.Sekolah tersebut adalah sekolah orang asli,dimana dikelilingi kebun getah dan kelapa sawit.

Perjalanan dari rumah,Bandar Tasik kesuma ke Bandar Bera dalam 130++ KM mengambil masa dalam 2 jam ++.Perjalanan adalah melalui jalan lama ke Seremban sehingga ke bukit putus.Jalan baru bukit putus dah siap tapi belum dibuka secara rasminya.Jika dibuka masa yang diambil melaluinya adalah cepat.
Jika dari Kuala pilah,kita akan terus meghala ke Bahau dan melalui jempol.Bila tiba di
simpang empat,dikehendaki memilih laluan ke Temerloh dalam 80KM.

Sepanjang perjalanan anda akan melalui kebun-kebun getah dan kelapa sawit dan pekan-pekan
kecil seperti Kemanyan.Perjalanan diteruskan menghala ke triang dan seterusnya ke Bandar Bera.


Photo anak saudara

Adik menyewa di Taman perumahan area pekan tersebut.Jika lihat pekan Bandar Bera memang besarlah,
kalau dahulu dengar perkataan Bera tu memang fikiran kita anggap area Ulu tapi tidak rupanya.
kemudahan-kemudahan banyak disitu.


Di rumah adik di Bera

Jarak rumah adik ke sekolah mengambil masa dalam 30 minit jugak.Jika dari jalan besar untuk masuk
menghala ke sekolah tersebut dalam 3Km dan terpaksa menempuh kebun getah dahulu dan diikuti kelapa
sawit.Waktu pergi melihat sekolah sempatlah melawat perumahan orang asli.


Perjalanan ke sekolah

Anggapan salah,rupa-rupanya orang asli kini sudah moden dimana rumahnya rumah batu,mempunyai astro dan
kenderaan sendiri iaitu motosikal dan kereta.Mereka pun dah pandai mewarnakan rambut.
Rumah beratapkan nipah dan berdindingkan buluh sudah tak wujud lagi.

Monday, November 16, 2009

Birthday Usman Affan

Pada tanggal 14.11.09 ganaplah Usman Affan berusia 4 tahun.Kami sekeluarga
merancang membuat sedikit acara makan dirumah,di mana hanya menjemput
anak saudara dan kakak ipar sahaja.Ini kebetulan jatuh pada hari cuti.

Juadah telah disediakan oleh isteri tersayang dengan masakan Western.Tahniah
buat isteri kerana berjaya dengan cemerlang dimana masakannya perhhh meletop,
sedap tak terkira.

Ayam Grill
Ayam sebanyak 2 ekor telah disediakan untuk jamuan tetamu,Kentang putar beserta
kuahnya,Sup cendawan,Coleslaw dan sedikit nasi goreng.


Kentang Putar


Sup Cendawan


Ini anak bersama hadiah masing-masing,walaupun bukan hari lahir adiknya umar Aiman dapat juga hadiah...hehehheh kalau tak bergaduh.


Ayam yang dah masak dan dipotong


Coleslaw

Tuesday, November 10, 2009

Geng

Tu dia anak aku asyik duduk layan cerita Geng (Upin Ipin) jer tiap-tiap hari.
Siap ingat dialog2 tertentu.....

The Mines

Berjalan-jalan dekat The Mines

Monday, November 9, 2009

steamboat

Pada hari minggu terasa nak makan steamboat.
Ini adalah untuk juadah di tengahari.Pada sebelah pagi mencari bahan
bahan di Tesco sahaja.
Sebahagian daripada bahan yang disediakan untuk steamboat tomyam.
best!!!!!!

Sunday, November 8, 2009

Zoo Negara

Bersama anak-anak melawat Zoo Negara.
Sekarang harga tiket masuk Zoo Negara dah naik rupanya.Untuk dewasa dah mencecah RM20 seorang,manakala untuk kanak-kanak 3 tahun ke atas RM6.
Waktu masuk dalam nak naik tren pusing-pusing pun dah kena tiket juga.Waktu dahulu Free sahaja.Harga tiketnya RM3 untuk dewasa manakala kanak-kanak 2 tahun ke atas RM2.