Photobucket

Wednesday, April 7, 2010

DIY -Lantai Tandas bocor


Sebelum ini tandas ke 2 bahagian atas telah mengalami kebocoran atau lelehan air pada bahagian tepi dinding selepas digunakan terutamanya mandi. Ini disebabkan oleh waterproof yang tak cukup masa membuatnya masa dahulu.Anggaran untuk dibaiki semula mengikut kontraktor adalah dalam RM1500. Ini termasuklah memecahkan balik tiles yang sedia ada dan menampal balik simen bancuhan bersama waterproof.

Kejadian serupa ini juga telah terjadi pada rumah sepupu aku dimana kes yang sama dengan aku. Dia telah meminta kontraktor Indonesia membuatnya. Caranya tak perlu pecahkan tiles tersebut mengikut kata Indo.Just hanya korek balik antara tiles to tiles itu sahaja.Dengan cerita dari sepupu aku itu telah membuatkan aku meng DIY kan sendiri tandas rumah aku.So berapa banyak save yang telah aku perolehi.

Aku hanya beli simen biasa dan simen gam 1 kg bagi kedua-duanya dengan nilai RM2.00. Waterproof aku dah ada,iaitu balance masa renovation bahagian bawah.
So modal aku hanya RM2.00 sahaja.Mula-mula aku korek antara tiles tersebut. Keesokknya barulah aku simen dan biarkan 2 hari untuk keras betul-betul.
Selepas itu bolehlah test.....hasilnya memuaskan.

3 comments:

Unknown said...

Salam...
Nak tnya skit...
Apa bahan waterproof yg cik guna tu?
Rumah sy skrg mmg ada leak kat bilik air atas..help needed....

UTara selATAN said...

Assalamualaikum. ...ada jaminan tak andai kata hendak buat dkt rumah pelanggan. ...

Unknown said...

Terima kasih...idea yg bagus utk dipraktikkan