Tuesday, November 22, 2011

Tahniah Malaysia

Pasukan bola sepak Malaysia, yang baru sahaja memenangi pingat emas dengan mengalahkan Indonesia dalam perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA XXVI malam tadi, dijadualkan tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) pada kira-kira 2:30 pagi ini.

Kabinet pada mesyuarat mingguan Jumaat lalu memutuskan skuad Bawah 23 Tahun (B-23) itu yang akan menentang Syria pada perlawanan kelayakan Olimpik di Kuala Lumpur pada Khamis ini, akan dibawa pulang dengan menggunakan pesawat sewa khas selepas perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA. -

Sunday, November 20, 2011

Konvo Tadika


Konvo tadika anak pada 19 Nov 2011 sebelum melangkah ke alam persekolahan sebenar.Jom layan beberapa gambar
Penyampaian Sijil dan persembahan Tadika Mimos diadakan diAudiorium Dr.Tengku mohd Azman






Exora Kereta TerBaik Di Thailand

Saturday, November 19, 2011

Tahniah Malaysia

Tahniah Malaysia berjaya langkah ke peingkat akhir sukan sea dengan mengalahkan pasukan Myanmar 1-0. Kita tunggu antara pasukan Indonesia Vs Vietnam....

OOooooo Malaysia...AUummm

Tuesday, November 15, 2011

Birthday Usman Affan

Sambutan birthday anakda Usman Affan di Bandar Baru Bangi pada malam kelahirannya.
Ini adalah untuk meraikan dan bagi beliau rasa happy sahaja.
Menu utama adalah KFC dan disertakan dengan kek coklat Angry birds.
Rupa kek Angry Birds
acara memotong kek
post dulu bebudak ni
adik yg duduk kusyuk makan jelly
birthday boy tgh makan kek

Sunday, November 13, 2011

Tafsir Surah al Qadar.

Bismillahirrahmanirrahim

Tafsir Surah al Qadar.

1.Innaa anzalnahu fii lailatil qadr.

2.Wa maa adrooka maa lailatul qadr

3.Lailatul qadri khairummin alfi syahr.

4.tanazzalul malaa’ikatu warruuhu fiihaa bi iznirabbihim minkulli amr

5.saaalamun hiya hatta mathla’il fajr.

Maksudnya:

1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.

2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan

4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.

5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).

TAFSIRNYA

Lailatul Qadr juga dikenali dengan Lailatul Mubarakah sebagaimana yang disebut dalam firman Allah yang berbunyi, “Innaa anzalnahu fi lailatin mubaarakah.” yg maksudnya, “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya(al Qur’an) pada malam yang penuh keberkatan”. Dan malam tersebut sudah pastinya di bulan Ramadhan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud, “Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al Qur’an.” Ibn Abbas berkata: Allah telah menurunkan al Qur’an dalam jumlah yang satu(sekaligus) daripada lauh mahfuz ke baitul ‘Izzah di Langit Dunia. Kemudian ia diturunkan secara beransur-ansur berdasarkan kejadian yang berlaku sepanjang kehidupan Nabi Muhammad sebagai Rasulullah selama tempoh 23 tahun.

Ayat 2 & 3-ASAL USUL SERIBU BULAN

Diriwayatkan daripada Ibnu Abi Hatim daripada Mujahid bahawa ada seorang lelaki dari Bani Israil, namanya Syam’un. beliau merupakan seorang pahlawan Islam yang berjuang di jalan Allah selama seribu bulan. Selama perjuangannya seribu bulan, beliau tidak pernah dikalahkan oleh musuhnya.

Ada pula riwayat Ibnu Jarir daripada Mujahid juga, mengatakan beliau (lelaki Bani Israil) itu pada malam harinya sentiasa mendirikan ibadah malam sehingga subuh, manakala pada siang harinya berjihad menentang musuh sehinggalah menjelang petang selama seribu bulan.

Hikayat Sham’un

Imam Al Ghazali menceritakan kisah Sham’un dengan agak terperinci. Kisahnya begini: Sham’un merupakan seorang pahlawan di kalangan Bani Israil dan beliau tidak pernah dikalahkan musuh. Suatu hari, musuh nya berbincang cara untuk menewaskan Syam’un. Lalu mereka menghantar utusan kepada Isteri Syam’un untuk memperdayakannya. Utusan tersebut membawa satu bejana ppenuh dengan emas dan meminta isteri Syam’un supaya mengikat suaminya pada malam hari. Akibat tamakkan emas, isterinya sanggup mengikat Syam’un pada malam harinya. Keesokkan paginya, apabila Syam’un bangkit dari tidur, dengan mudahnya tali yang mengikatnya terputus satu demi satu. Lalu beliau bertanya kepada isterinya kenapa beliau diikat? Jawab isterinya, dia mahu menguji kekuatan Syam’un. Apabila pihak musuh mengetahui bahawa rancangan tersebut gagal, mereka berputus asa. Kemudian Iblis datang menemui mereka dan menasihati mereka agar meminta isteri Syam’un tanya suaminya itu apakah rahsia kekuatannya? Pada malam nya, si isteri bertanyakan Syam’un tentang perkara itu. Syam’un yang pada awalnya keberatan memberitahu, akhirnya mendedahkan rahsia kekuatannya terletak pada lapan helai janggutnya yang panjangnya hingga ke tanah. Setelah Syam’un terlena, si isteri pun memotong janggut suaminya yang hanya lapan helai itu lalu diikatnya pada kaki dan tangan Syam’un. Pihak musuh datang menangkap Syam’un dan membawanya ke rumah pasung untuk diseksa. Mereka menyeksa Syam’un dengan memotong sedikit demi sedikit anggota tubuh Syam’un seperti telinga, mulut dan lain-lain. Lalu Syam’un yang berada dalam kesakitan , berdoa kepada Allah agar diberikan kekuatan untuk melawan musuhnya. Tiba-tiba Allah memakbulkan doa Syam’un , dan Syam’un menarik ikatan yang mengikatnya pada tiang2 besar di rumah pasung itu hingga menyebabkannya runtuh lalu menimpa musuh2nya sehingga mati.

Sambungan Tafsir

Sufyan as Thauri berkata, “telah disampaikan kepada aku daripada Mujahid bahawa malam al qadr lebih baik daripada seribu bulan (maknanya): amalannya, puasanya, dan mendirikan malamnya adalah lebih baik dari seribu bulan. Dan daripada Mujahid, Malam al qadr lebih baik daripada seribu bulan yang tidak ada malam al qadr padanya.

Daripada Abi Hurairah radhiallahu anhu berkata bahawa Rasulullah bersabda, “ Barangsiapa yang mendirikan malam al qadr dengan penuh keimanan dan mengharapkan keampunan dari Allah, diampunkan baginya dosanya yang telah lampau.”

Ayat 4-Malaikat Turun Bawa Rahmat dan Berkat

Malaikat-malaikat yang dimaksudkan dala ayat ialah malaikat rahmat yang membawa segala rahmat dan keberkatan pada malam itu. Banyaknya malaikat turun menandakan banyaknya keberkatan dan rahmat turun pada malam al qadr. Keadaan ini samalah ketika turunnya Malaikat kepada orang yang sedang membaca al Qur’an atau orang yang duduk dalam majlis /halaqah zikr. Mereka melingkungi orang yang berzikir serta melabuhkan sayap mereka ke atas orang2 yang menuntut ilmu kerana memuliakan penuntut ilmu.

Manakala ar Ruh pula ialah Malaikat Jibril alaihissalam.Adapun “membawa segala urusan” membawa maksud segala taqdir berkaitan ajal dan rezeki, dan ketentuan segala perkara sebagaimana disebut oleh qatadah.

Ayat 5-Sejahtera hingga Subuh

Sejahtera di sini bermaksud Syaitan tidak dibenarkan melakukan perkara 2 jahat pada malam itu. Kata Qatadah dan Ibn Zaid , Rasulullah bersabda, “ Salaamun hia” bermaksud baik seluruhnya , tidak ada padanya(malam al qadr) kejahatan hinggalah terbitnya fajr(Subuh).

Adapun antara tanda Malam al Qadr ialah berdasarkan kepada hadis2 di bawah:

Dari ‘Ubay Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.

“Artinya : Pagi hari malam Lailatul Qadar, matahari terbit tidak menyilaukan, seperti bejana hingga meninggi” [Hadits Riwayat Muslim 762]

Dari Abu Hurairah, ia berkata : Kami menyebutkan malam Lailatul Qadar di sisi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda.

“Artinya : Siapa di antara kalian yang ingat ketika terbit bulan seperti syiqi jafnah” [4]

Dan dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.

“Artinya : (Malam) Lailatul Qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, (dan) keesokan harinya cahaya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan” [Tahayalisi 349, Ibnu Khuzaimah 3/231, Bazzar 1/486, sanadnya Hasan]

PENUTUP

Marilah kita sama2 mencari lailatul qadar pada malam2 yang ganjil sebagaimana sabda RASULULLAH yang baksudnya, “…Maka carilah ia sungguh2 pada 10 malam yang terakhir dari Ramadhan.”

Mega TT EOCM 11.11.11

Satu rancangan TT seluruh ahli club exora di Malaysia mengadakan satu TT sempena 11.11.11 dan waktu kemuncaknya 11.11pm.

Lokasi

November 11 - CR Krabat GLR Ganazzz & Paexoc
Tarikh: 11.11.11 Jumaat
Mula Berkumpul: 8.30 mlm
Masa Kemuncak: 11.11 PM
Lokasi: Restoran Sri Pattani Seafood ( Saujana Utama )


November 11 - CR Warikh & VIP & 3G
Tarikh: 11.11.11 Jumaat
Mula Berkumpul: 9.11 mlm
Masa Kemuncak: 11.11 PM
Lokasi: Dataran Nilai N9


November 11 - NR
Tarikh: 11.11.11 Jumaat
Mula Berkumpul: 9.11 mlm
Masa Kemuncak: 11.11 mlm
Lokasi: R&R Bagan Ajam...dulunya Pantai Bersih....BORR

November 11 - ER Tgk Crew
Tarikh: 11.11.11
Hari: Jumaat mlm Sabtu
Mula Berkumpul: 9.11 mlm
Masa Kemuncak: 11.11 mlm
Lokasi: Pulau Warisan (Belakang Kg.Cina)


November 11 - ER Pahang Crew
Tarikh: 11.11.11
Hari: Jumaat mlm Sabtu
Mula Berkumpul: 10.30 mlm
Masa Kemuncak: 11.11 mlm
Lokasi: Dataran Mahkota

November 11 - SR
Tarikh: 11.11.11 Jumaat
Mula Berkumpul: 8.30 mlm pekena Sup Tulang Korban dulu kat Setia tropika
Masa Kemuncak: 11.11 mlm
Lokasi: Danga Bay

Wednesday, November 9, 2011

Nasi Arab


Ini adalah kali ke-3 makan di Restoran Half Moon nasi Arab yang terletak di Sri Kembangan berdekatan South Citi Plaza.Hari in makan sempena hari lahir kawan.

Harga untuk semua masakkannya adaah berbaloi-baloi sekali berbanding restoran arab yang lain.
Waktu operasi kedainya adalah pada jam 12:00PM dan sentiasa penuh dengan pelanggan.
Biasa yang order adalah kabshah atau mandy lamb.Kalau yang jenis makan sedikit seeloknya order satu pinggan shj dan minta extra plate.

Tuesday, November 8, 2011

Demam

Hari ni cuti jaga anakda berdua yang demam panas sejak semalam lagi.Bila check suhu kedua-dua badannya memang betul-betul panas,suhunya dalam 40 d.Nasib baiklah ada stok ubat bontot dlm peti ais.Pagi td nak bawa ke klinik yg selalu pergi,tp kliniknya tutup sampai besok sempena raya haji.Terpaksalah singgah klinik kesihatan UPM sebelum hantar ibunya.Alhamdulillah sehingga petang ni kedua-duanya dah kebah.....Harap-harap OK semuanya.Amin

Monday, November 7, 2011

kek creamer

Inilah rupa kek creamer yang dah siap di bakar

yang ni kek tadi yang telah di terbalikkan
Kasi potong sedikit untuk di rasa

Makan-makan di Hari Raya Qurban

Memandangkan ramai yang tak balik raya kali ini,aku adakan acara makan-makan sedikit.Semuanya dari anak beranak belaka.Manu utama lain tak bukan iaitu nasi dagang dan juga sedikit pulut kuning dan rendang ayam.Di samping itu sebijik kek sempena ulangtahun perkahwinan yang tak lama lagi.
Terima kasih kepada semua yang hadir dan memeriahkan lagi acara makan-makan ini.

Jadual penuh Perlawanan Bola, Sukan sea Indonesia 2011


Berita sukan terkini.

Persiapan skuad harimau muda (ong kim swee) rasanya sudah lengkap. Perlawanan pertama, akan bertemu dengan Singapura musuh tradisi ini bakal menentukan sejauh mana kekuatan skuad bawah 23 tahun ini. Mampukah untuk membalas dendam skuad Senior yang tempoh hari dalam kelayakkan piala dunia kita tewas dengan aggregate5-3.

20 pemain yang akan beraksi:

Ong kim swee telah menyenaraikan 20 pemain ini yang bakal beraksi di Sukan sea ini nanti. Yang digugurkan jangan berkecil hati.

Penjaga Gol: Khairul Fahmi Che Mat, Izham Tarmizi Roslan.

Pertahanan: Mahali Jasuli, Muslim Ahmad, Fadhli Shas, Amer Saidin, Asraruddin Putra Omar, Zubir Azmi.

Tengah: Syahrul Azwari Ibrahim, Yong Kuong Yong, K Gurusamy, Shukur Jusoh, Irfan Fazail, Nazmi Faiz Mansor, Fandi Othman, Wan Zaharulnizam Zakaria.

Penyerang: Baddrol Bakhtiar (C), Ahmad Fakri Saarani, Izzaq Faris Ramlan, A Thamil Arasu.

Malaysia di group A.

  • MALAYSIA
  • INDONESIA
  • SINGAPURA
  • THAILAND
  • KEMBOJA

Group B :

  • VIETNAM
  • LAOS
  • BRUNEI
  • TIMOR LESTE
  • MYANMAR
  • FILIPINA

Jadual penuh perlawanan bolasepak.

Kepada yang tidak ingin terlepas mengikuti perkembangan perlawanan dibawah ini ada jadual perlawanan semua negara yang bertanding.

jadual perlawanan bolasepak sukan sea 2011, jadual bolasepak sea games 2011, jadual perlawanan sukan sea indonesia 2011, jadual perlawanan malaysia bolasepak sukan sea 2011


Kalau diikutkan dah banyak kali jadual ini ditukar sedemikian rupa. Mungkin indonesia ada taktik dan alasan mereka. Namun, bagi pasukan juara tidak boleh mempertikaikan jadual perlawanan ini. Harus bersedia menempuh semua pasukan dengan jayanya.

Masa diatas ialah waktu indonesia. Jadinya kena tambah sejam. Kalau pukul 4, maknanya pukul 5 lah start. Apepun kita tunggu dan lihat.

Ringkasan Jadual Perlawanan malaysia:

7 November 2011 ::> MALAYSIA |vs| SINGAPORE (5 ptg)
9 November 2011 ::> MALAYSIA |vs| THAILAND (5 ptg)
11 November 2011 ::> INDONESIA |vs| SINGAPORE (3 ptg)
13 November 2011 ::> MALAYSIA |vs| KEMBOJA (5 ptg)
17 November 2011 ::> INDONESIA |vs| MALAYSIA (8 mlm )

*Waktu yg dinyatakan diatas tidak dapat dipastikan samada ianya tepat ataupun tidak tepat.
*Venue untuk semua perlawanan diatas adalah di stadium Gelora Bung Karno.
*Siarang langsung akan ada di RTM dan astro ARENA.
*Sebarang perubahan atau perkembangan terkini akan dimaklumkan.

Saturday, November 5, 2011

Selamat Eidul Adha


Kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Qurban buat pembaca blog kami.

Haji

Thursday, November 3, 2011

Moise kek coklat

Rupa moise kek coklat yang aku buat bebaru ini.....rasanya boleh tahan sedap hehehehe...

Jalan2 Putrajaya

Lokasi taman permainan ini adalah berdekatan dengan Istana.
Suka anakda sebab dah bawak dia jalan-jalan di taman permainan.Jika nak dukung pun tak nak...

so bolehlah cuci-cuci mata dengan beberapa keping gambar yang diambil.Kot-kot anda berminat nak ke sini.....J
Jika nak jogging pun boleh sebab ada disediakan laluannya....next time pergi kena pakai pakaian bersukan ni.so bolehlah jogging.





Wednesday, November 2, 2011

HARGAILAH ISTERI ANDA



hargailah isteri anda..
BIAR DIA BERANAK SELALU

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak

Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak..
Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka.........

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia..

Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

Cuti bersalin juga sehingga 60 hari,
Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak..
Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak¦.

Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,

Tapi bila dah habis cuti tu.....layan lah suami.."offer" lah pada suami, Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala..jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak¦.ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih¦

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. ...
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis..

Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seand ain ya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.

Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
by: Aduka Panji Alam (Official) Fans Club

Tuesday, November 1, 2011

Piala Malaysia 2011

Piala Malaysia 2011 Final berlangsung di Stadium Shah Alam,dengan keputusan Terengganu tewas 2 - 1 dengan N9.
Marilah tengok beberapa gambo









DIY- Rak

Kali ini kita akan melakukan aktiviti DIY- Rak.Kegunaan rak ini adalah untuk meletakkan barangan yang berada di dapur.Jika anda berminat nak pasang di dalam bilik atau di dalam rumah,tiada masalah ,asalkan bersesuaian.Papan kayu serta penahan bolehlah beli di kedai DIY atau hardware.Untuk DIY ini semua barang adalah dari IKEA.
untuk permulaan kita kena pastikan ketinggian yang perlu dan bersesuaian untuk di pasang.Jika kita nak drill lubang dekat mozek hendaklah meggunkan mata drill yang kecik dulu,kalau tidak mata drill tersebut akan bergerak.Waktu drill hendaklah pasang plastik di bawah lubang yang nak di tebuk supaya tidak berabuk.
Keadaan tapak yang di pasang serta plastik untuk menadahnya.
keadaan rak yang telah siap di pasang.
inilah hasilnya